Offline og online læring – fordele og ulemper

Skrevet af: Tia Staal Tvingsholm

15/01/2019

15/01/2019

Et kort overblik

Den teknologiske verden er i styrtende udvikling. Vi former teknologien – men den former også os, og ændrer den måde, hvorpå vi tilegner os ny viden. I arbejdet med e-læring er det væsentligt at kende til nøgleforskellene mellem offline læring og online læring, så du bedre kan beslutte, hvilken læringsform der passer bedst til din organisation. Derfor vil jeg i dette indlæg behandle forskellene på de to læringsformer, samt fordele og ulemper for begge.

Forskellene på offline og online læring

Den største og mest åbenlyse forskel på offline og online læring er lokationen. Ved offline læring kræves det, at deltagere samt undervisere fremmøder samme tid og sted – eksempelvis i et forelæsningslokale eller konferencelokale.

Modsat offline læring, kan online læring foregå hvor og når det passer deltageren bedst. Det eneste det kræver er, at der er adgang til internettet. Der er derved langt større fleksibilitet forbundet med online læring, da det giver deltageren frihed til at fordybe sig indenfor egen tidsplan. Deltageren sparer ligeledes transporttid, hvilket blot er ét eksempel på meget af den spildtid der er forbundet med offline læring.

Derudover giver online læring (e-learning) mulighed for at have de vigtigste pointer lige ved hånden, og gense en specifik pointe når man har brug for et konkret svar. Dette betyder, at når en medarbejder i sit daglige arbejde støder på et spørgsmål, hvor personen ved, at svaret kan findes i kurset, så kan vedkommende logge ind og bruge kurset som et professionelt opslagsværk.

Selvom der er mange fordele der gør sig gældende for online læring, er det også vigtigt at kende til styrkerne ved offline læring. Ved denne læringsform er det nemt at kontrollere, om deltagerne er mødt op og tager aktiv del i undervisningen. Dette er der dog mange online læringsplatforme der imødekommer, ved at implementere forskellige tests i de digitale kurser.

Mennesker lærer dog ikke ens, og hvor online læring vil være det bedste svar for nogle, vil offline være det bedste svar for andre.

Online læring – virker det?

Efter at have skildret nøgleforskellene mellem offline- og online læring, er du forhåbentlig nu blevet lidt klogere på, hvilken læringsform der er den bedste for din organisation. Det kan dog være svært at beslutte sig – især hvis man er i overvejelsesprocessen om, hvorvidt man skal (og bør) skifte offline læring ud med online læring. Er du stadigvæk ikke overbevist omkring forcerne ved online læring og har du dine tvivl omkring, hvorvidt det egentlig virker i praksis? Så læs med her.

Den 21. februar 2018 bragte videnskab.dk en artikel, der omhandler fremgangen i online læring og ikke mindst giver svar på spørgsmålet vi alle har stillet os selv: Er online læring lige så effektivt som offline læring? Et meta-studie af Scott Freeman og kolleger fra University of Washington USA viser, at der ved den klassiske undervisningsmodel i snit er halvanden gang større dumpeprocent, end ved undervisningsformer der fremmer aktiv læring. Online læring fremmer netop aktiv læring gennem forskellige tests og quizzer, der har til formål at sikre, at deltagerne har hørt efter.

Førnævnte tests og quizzer henter elementer fra spil-design og gamification, der er med til at synliggøre deltagerens udvikling gennem blandt andet pointsystemer. Matematiklærer Henrik Ankersø, der arbejder med udvikling af digitale læringsmidler i forlaget Praxis, udtaler: ” […] det rammer spot on med at vikle sin egen ’avatar’, tjene point og konkurrere mod sig selv…”. Han fremhæver motivationen ved, at deltageren hele tiden kan følg med i, ’hvor er jeg henne’ og ’hvad skal jeg gøre for at blive bedre’.

Hvis deltagerne har brug for at høre en pointe en ekstra gang, giver online læring dem mulighed for dette. Gennem forskellige tests der er implementeret i de forskellige kurser, sikrer man ligeledes at deltagerne mestrer hvert emne inden de går videre, hvilket bidrager til en bredere forståelse der kan komme dem til gode ved håndtering af mere avancerede emner.

Er du blevet varm på idéen om at implementere e-learning i din organisation? Så kan du læse meget mere om Archons løsninger her.

Relaterede indlæg

Følg os på LinkedIn

Så er du den første, der ser blogopslag om e-læring skræddersyet til HR-området.

Få et tilbud
inden for
24 timer

Uforpligtende og gratis – naturligvis.

Archon

Archon er et digitalt læringsbureau. Vi tror på, at personer træffer de bedste beslutninger, når de har den rigtige viden. Derfor udvikler vi digitale læringsforløb til både offentlige og private virksomheder og institutioner.

ADRESSE

Archon ApS

Falkoner Allé 13, 1. sal
2000 Frederiksberg

info@archon.dk | T: 27 63 73 99
CVR 39 26 06 97 | © Archon 2019