
Forskellen på SCORM og Tin Can (xAPI) — kort fortalt
Kort fortalt eksisterer både SCORM og Tin Can med det formål, at fungere som standarder for databehandling og sporing af digital læring.
Den første version af SCORM er fra 1999 (version 1.0) og den nyeste version er fra 2004 (version 1.2). Tin Can er en væsentligt nyere standard fra 2013 (version 1.0). Tin Cans rigtige navn er xAPI (Experience API), men bliver i daglig tale kaldt Tin Can API eller bare Tin Can.
Tin Can er på mange områder en mere fleksibel standard end SCORM, hvor man har meget større mulighed for tracking af mange flere parametre, end de som er understøttet af SCORM. Tin Can anvender mere moderne teknologier og IT- arkitekturer, der udover at bidrage med et mere nuanceret billede også giver større pålidelighed.
SCORM-standarden understøttes i modsætning til Tin Can af mange LMS’er i dag, og derfor er det svært for Tin Can at få et ordentligt gennembrud. Archons LMS understøtter både SCORM og Tin Can.
Nedenfor finder du en mere dybdegående analyse.
Det handler om data
Til at starte med, var der ingenting. I midten af 1990’erne stod flere departementer i den amerikanske regering over for det samme problem: Hvordan leverer man ensartet e-learning på kryds og tværs af de forskellige afdelinger? Da der ikke var nogen fast protokol der kunne sikre et homogent fundament, hvorpå e-learningen kunne ligge, var der stor mangel på konsistens mellem afdelingerne. For at komme dette problem til livs, blev SCORM udviklet.
SCORM er, som så mange andre amerikanske løsninger, et akronym og står for “Sharable Content Object Reference Model“. Navnet beskriver SCORMs primære formål: At have en delevenlig referencemodel, der huser objekter med indhold. Bag facaden er SCORM blot XML med et JavaScript rammeværk, der sørger for at kommunikere brugerhandlinger til det miljø det kører på, pakket ind i en .zip fil. Du kan læse mere om SCORMs bagvedlæggende funktionalitet her.
SCORMs største styrke er i dag også dens mest væsentlige svaghed. SCORM blev sat i verden for at løse ét problem, og blev udgivet på et tidspunkt hvor computerkræft ikke hang på træerne. Det er meget effektivt til dét det skal kunne, men denne effektivitet kommer på bekostning af fleksibilitet. Der bliver ikke længere udviklet på SCORM, men hvor SCORM stopper, tager Tin Can over.
Tin Can, Experience API eller xAPI – kært barn, mange navne. Tin Can blev udgivet i 2015 og er den naturlige afløser for SCORM. Tin Can løser de samme problemer som SCORM, og brugeroplevelsen på de to standarder er den samme. Tin Can bidrager dog med en komplet overhaling af de bagvedlæggende mekanismer, der gør det mere fleksibelt, robust og fremtidsorienteret.
Tin Can bliver stadig forbedret
Da Tin Can stadigvæk er under aktiv udvikling, kommer der med jævne mellemrum opdateringer, der blandt andet sørger for bredere kompatibilitet og læselighed af dets dokumentation. Formålet med opdateringerne er ikke at videreudvikle eller ændre, men derimod at forbedre implementering og adoptering.
Tin Can har mere dybdgående data
Tin Can har mulighed for at være langt mere integreret med det LMS det bor på. I daglig tale betyder det, at det kan måle på ekstremt mange parametre, blandt andet brugerens bevægemønstre i e-kurset, svartider, gennemsnitsscore og meget, meget mere.
Tin Can giver en fyldigere opfølgning
De mange punkter der kan måles tillader meget detaljerede rapporter. Fra et ledelsesmæssigt synspunkt giver dette et en dybere indsigt i den enkelte kursists indsats. Den største udfordring er at bestemme hvilke data der har relevans for dig, og hvilke der ikke har. Det har vi heldigvis rigtigt meget erfaring med hos Archon.
Tin Can har større pålidelighed
SCORM har oftere og oftere problemer med at blive vist i moderne browsere, eller på mobile enheder. Tin Can er blevet udviklet med disse specielt in mente, og tilbyder langt bedre tilpasning til de forskellige nye formater.
Relaterede indlæg

Evaluér jeres e-læringsforløb: 10 spørgsmål I kan stille dine ansatte efter digital kompetenceudvikling
En af de mest værdifulde kilder til feedback af dit e-læringsforløb er dine ansatte. I dette blogindlæg vil jeg komme omkring 10 overordnede spørgsmål, som du kan stille dine ansatte efter de har gennemført et e-læringsforløb.

Offline og online læring – fordele og ulemper
Kender du til forskellene mellem offline og online læring, og ved du om online læring er lige så effektivt som offline læring? Hvis ikke, så kan du blive klogere her.

Sådan vælger du det rigtige format til jeres digitale læringsforløb
Det er altafgørende at vælge det rigtige format, i arbejdet med at udvikle et digitalt læringsforløb. Ved du hvilket format der er det bedste for dig?
Følg os på LinkedIn
Så er du den første, der ser blogopslag om e-læring skræddersyet til HR-området.
Få et tilbud
inden for
24 timer
Uforpligtende og gratis – naturligvis.
Archon
Archon er et digitalt læringsbureau. Vi tror på, at personer træffer de bedste beslutninger, når de har den rigtige viden. Derfor udvikler vi digitale læringsforløb til både offentlige og private virksomheder og institutioner.
ADRESSE